Afrika op z'n mooist - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Janouk Ramm - WaarBenJij.nu Afrika op z'n mooist - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Janouk Ramm - WaarBenJij.nu

Afrika op z'n mooist

Door: Janouk

Blijf op de hoogte en volg Janouk

13 Mei 2014 | Tanzania, Zanzibar

Habari za asubuhi,

De was is weer gedaan, de bomontploffing in de kamer opgeruimd, dus is het nu tijd voor een nieuwe blog.
Op zaterdagavond rond 18.00u was het dan zover. Wij stonden vol spanning op de kade te wachten tussen alle taxidrivers en tassendragers. Een komisch zicht en vele vroegen zich dan ook af wat die twee blonde meisjes daar op de kade aan het doen waren.. Ja, daar kwam de ferry! Een emotioneel maar erg mooi moment. We zijn naar B&B Kiponda gegaan om hier 3 nachtjes te slapen. Ruby en ik hadden vooraf de looproute al even uitgestippeld zodat we niet konden verdwalen.. De koffers werden op een karretje gedragen omdat de smalle straatjes van Stone Town te smal waren voor een eventuele taxi. Dit kleine hotelletje was een prima uitvalsbasis en de locatie was perfect om Stone Town en omgeving te kunnen laten zien. We hebben ze meegenomen naar de Night-market en hier hebben ze de enige echte Zanzibar-pizza gegeten. Hierna hebben we nog wat gedronken bij Mercury’s en zijn daarna gaan vroeg gaan slapen. Iedereen was namelijk kapot van de lange reis. De volgende dag hadden Ruby en ik een tripje geregeld bij onze vriend, captain Juma.
Eerst naar Prison Island en daarna door naar de zandbank om te snorkelen en te zwemmen. Dit vonden ze allemaal erg leuk. De reuzenschildpadden staan weer op de foto en ook de baby’tjes mochten we vasthouden. Hierna op naar de zandbank. Doordat het vloed was, was deze echt maar iniminie maar dat mocht de pret niet drukken. We waren namelijk wel de enige bezoekers. Hier hebben we gesnorkeld en wederom mogen genieten van alles wat de onderwaterwereld ons te bieden heeft. Captain Juma had “seafood” geregeld AKA een enorme schaal vol met verse kreeft, garnalen, octopus en tonijn, vers van de grill. Hierbij een grote schaal frietjes en brood en als toetje vers fruit. Een heerlijke maaltijd dus waar iedereen erg over te spreken was. Rond 17.00u zijn we teruggekeerd naar het vaste land om te douchen en uit eten te gaan. Ruby en ik wilden graag laten zien waar wij al die tijd hebben gezeten, gegeten en geleefd en dus hebben we ze meegenomen naar onze favoriete restaurantjes. Op maandag hebben we sight-seeing Stone Town gedaan en zijn we langs ons huis en de organisatie gegaan. Ik vond het erg leuk dat ze nu eindelijk konden zien, waar al mijn verhalen en blogs over gaan. In Stone Town zijn we naar de slavenmarkt geweest en het huis van Freddy. Hierna hebben we nog wat geshopt en rondgedwaald in de vele kleine straatjes. Wederom uit eten bij een van de leuke restaurantjes waar Ruby en ik graag eten en toen terug naar het hotel.

Op dinsdag zijn we vertrokken naar het resort. We werden opgehaald met de taxi en moesten zo’n uurtje rijden. Het was heel grappig om te zien dat iedereen z’n ogen uitkeek op straat en dit voor Ruby en mij al zo ‘gewoon’ is. Het resort was klein maar prachtig mooi. We werden ontvangen met een vers sapje en koude, natte handdoekjes. Best lekker na al dat zweten. De kamers waren prachtig mooi en mega groot. Én, we hadden airco! Wat een hemels gevoel is een koude slaapkamer. Na 3 maanden zweten in bed was dit echt fantastisch. Toen ik ook nog ontdekte dat we een WARME regendouche hadden, kon mijn geluk niet op! In dit resort hebben we 5 dagen geluierd, gezwommen, gelezen, gehangen en gegeten. Het eten was hier erg goed. We kregen iedere dag keuze uit twee gerechtjes, in totaal een 4 gangen menu. Dit was een combinatie van de Afrikaanse keuken met wat invloeden uit Italië. De eigenaar was namelijk een rasechte Italiaan inclusief looks en spraak. ‘No problem’, riep hij dan ook heel de dag door bij alles wat er gebeurde. Ook het ontbijt was een feestje na alle droge toost met boter en jam thuis. Er was yoghurt, fruit, cake, eieren, sapjes, koekjes en ga zo maar door. Een echt vreetfestijn voor mij. Het strand was prachtig mooi, wit zand en een heldere, blauwe zee. Ook hadden we een kleine ‘relaxingpool’ om te zwemmen. Om 17.00u was het iedere dag high-tea met allerlei lekkere koekjes en cakejes. Jullie kunnen je vast wel voorstellen dat die dagen heerlijk ontspannend waren!
Op zondag zouden we vertrekken naar het vasteland. Nadat we alle spullen ingepakt hadden wilde Jelle nog even onze spullen uit de kluis halen. ERROR, gaf hij aan. Na 10000x de code in te hebben getypt hebben we ‘Allesandro’ erbij gehaald. Hij kreeg hem ook niet open en dus was er maar één optie; openbreken. De kluis werd van de muur gerukt, hier bleef een heel gat achter.. Er werd vervoer geregeld en gebeld naar een man die de kluis kon openbreken. Wij, met kluis en Allesandro in de auto naar een lokaal klusveldje waar ze dit konden doen. De kluis werd neergezet en werd even vakkundig opengesneden met een slijptol. De vuursplinters spoten in het rond maar de beste man droeg geen veiligheidsbril en stond volledig relaxt op z’n badslippers lekker te zagen. Pfieuw, ik had m’n spullen terug. De kluis werd weer dichtgelast en we konden weer vertrekken. Maar gelukkig was dit allemaal; ‘No problem at all’. Uiteindelijk konden we dus mét alle spullen vertrekken.
Nog even snel langs ons huis om wat spullen binnen te gooien en toen door naar de luchthaven.
Omdat ze op Zanzibar geen scanner hebben voor je bagage, wordt dit allemaal handmatig gecontroleerd. Dit duurde met zoveel tassen natuurlijk een eeuwigheid en het was dan ook zwaar frustrerend dat mijn net-zo-goed-ingepakte backpack weer totaal overhoop werd gegooid.. Dit kostte behoorlijk wat tijd en toen we er uiteindelijk door waren, kwam bij de balie het volgende probleem. Er waren maar 7 boardingtickets voor 9 mensen en het vliegtuig was overboekt.. De boardingtickets van Ruby en mij ontbraken en wij konden met de volgende vlucht, de volgende morgen om 7.00u mee. De baliemedewerker bleef op z’n dooie gemakje zitten en was niet echt van plan hier iets aan te gaan doen. Ondertussen was bij ons iedereen al woedend en bij sommige kwam het stoom al uit de oren. Na een hele hoop geduld, lang wachten, pole pole en een hoop gezeur, werd verteld dat er twee mensen hun plek hadden afgestaan en wij dus toch meekonden. Een ongeloofwaardig verhaal maargoed. Hier waren we ongelooflijk blij mee en we wilden deze mensen dan ook graag bedanken maar dat begrepen de mensen op de luchthaven zogenaamd niet. Dit maakte het alleen nog maar ongeloofwaardiger, máár we mochten met z’n allen het vliegtuig in. Doordat onze vlucht ook al 3x was gewisseld van vetrektijd, vlogen we uiteindelijk pas om 17.30u en kwamen we erg laat aan op Arusha. Hier stonden de drivers, Longhi en Jackson al op ons te wachten. Super vriendelijke mannen met 2 gave jeeps. We hebben nog een nachtje in een B&B geslapen. Heel erg mooi, lekker eten maar daar konden we niet echt van genieten aangezien het ondertussen 1.00u was.

De volgende morgen zou onze safari dan écht gaan beginnen.
Allereerst zijn we naar Lake Mayara geweest. Een prachtig groen park waar we de eerste olifanten, giraffen en apen hebben gespot. Deze waren erg dicht bij de jeep, ik kon de wimpers zien zitten. Zó gaaf! De eerste logde lag erg hoog en we moesten dan ook over een 10km lange slingerweg, die precies even breed was als de jeep. Stijl omhoog, smal, overal gaten in de weg en een blauwe kont van het stuiteren verder, kwamen we dan eindelijk boven. De logde was prachtig mooi maar wat was het hier koud! Heb voor het eerst in 3 maanden mijn vest maar aangetrokken. De volgende dag zijn we doorgereden naar de Serengeti. Hier hadden we nog wat pech onderweg. Het koelsysteem van de grote jeep scheurde en er kwam een hoop rook onder de motorkap vandaan. Jackson heeft de auto in de stromende regen gemaakt en na een uur te hebben gewacht, kregen wij een lift van een andere jeep, heel vriendelijk. Deze heeft ons naar het hotel gebracht waar we koffie zouden gaan drinken. Hier had je een prachtig uitzicht over de krater, nadat de mist was weggetrokken. Jackson was ondertussen ook gearriveerd en we konden verder richting Serengeti. Onderweg hebben we talloze Masai-dorpen gepasseerd en kuddes met geiten gezien. Uiteindelijk kwamen we bij het park aan.

De Seregenti is voor mij hét ultieme Afrika safarigevoel. Uitgestrekte vlaktes, steppe, savanne en stof. Heel veel stof. Gedurende 2 dagen hebben we in de jeep stof gehapt maar het was het meer dan waard. We hebben ongelofelijk veel dieren gezien in alle soorten en maten. Jelle heeft de beste vriend van tante Monique overuren laten draaien en de dieren in alle mogelijke posities vastgelegd. De lodge was wederom erg mooi en sfeervol en hier hebben we lekker gegeten en uitgerust.
De volgende morgen zijn we om 6 uur vertrokken zodat we de zonsopgang konden zien. De hele lucht kleurde langzaam van rood, naar oranje, naar geel en de dieren ontwaakten voorzichtig. Een prachtig mooi zicht. We hebben deze dag dan ook bijna de hele big-5 gespot met uitzondering van de neushoorn. Onderweg hebben we ontbeten en geluchned uit onze ‘ boxen’. We hebben een groep van 13 leeuwen van heel dichtbij gezien, onder een boom met welpjes en een stuk van de Big Migration. Honderden gnoes en zebra’s die samen kilometers lange rijen vormen en zo richting het noorden trekken. Een adembenemend mooi zicht. In de rivieren een hoop nijlpaarden. Wat een vieze, stinkende beesten zijn dat. Ze poepen heel de rivier vol en zwemmen hier dan lekker in rond.. Een luipaard in de boom en een cheeta vlak langs de jeep, onze dag was helemaal goed! De drivers konden uitstekend dieren spotten en wisten ook heel veel van de natuur en de dieren. Dit was erg leuk en informatief. Tegen zonsondergang zijn we terug naar de lodge vertrokken en hier hebben we met de drivers nog een drankje gedaan.
De laatste echte safaridag wederom om 6uur vetrokken. Het was nog een lange weg dwars door de Seregeti naar de Ngorogorokrater. Onderweg nog 2 keer een lekke band. Dat zegt genoeg over de wegen in en rondom het park.. Gelukkig had Jackson deze binnen een handomdraai er weer op liggen en konden we snel verder.
De Ngorogorokrater was een kleurenpalet van donkergroen tot lichtgeel. Overal stonden bloemen en alles stond in bloei. Een totaal ander landschap maar fenomenaal mooi. Hier hebben we de neushoorn gespot. Weliswaar in de verte, maar met een verrekijker kon je hem goed zien. Onze big-5 is compleet! Waterbuffels stonden te grazen bij het water en leeuwen lagen naast de auto.
Helaas was het toen tijd om te gaan en zijn we naar de laatste lodge gegaan. Hier hebben we geslapen en zijn we om 5.30u vertrokken richting vliegveld. We hebben iedereen uitgezwaaid, dit was wel weer even slikken. Ruby en ik vlogen pas om 15.30u dus mochten we nog even met Longhi mee naar huis. Erg gastvrij. Hij had een baby’tje van 3 maanden dus hier hebben we mee geknuffeld en thee gedronken. Uiteindelijk was het voor ons ook tijd om te gaan. Terug naar huis. Terug naar Zanzibar voor een laatste weekje.

Als ik mijn blog nu teruglees, is hij wel erg lang geworden maar dat kan ook niet anders met zoveel indrukken. Het was echt een fantastisch leuke vakantie met heel veel mooie momenten. De parken zijn totaal verschillend maar hebben allemaal hun eigen charme!

Ik ben weer een stukje ‘Afrika’ rijker!

Hele dikke kus,

• 13 Mei 2014 - 17:02

Janica:

Hallo Janouk,

Terwijl ik dit lees zit ik na het wegwerken van de hele stapel was en mijn eerste werkdag, met heimwee op de bank. Wat een ongelooflijke mooie reis hebben we samen met jullie mogen maken!
    Dat jullie hier goed geïntegreerd zijn werd ons duidelijk door de wijze waarop jullie ons Stonetown hebben laten zien ... hierbij werden jullie veelvuldig in het Swahili herkent en aangesproken en waarop jullie eveneens in het Swahili terug reageerden. Respect en trots zijn hierbij de gevoelens die overheersen!!
    Jullie gaan je nu opmaken voor nog een reis. Een reis die jullie leidt door Zuid- Afrika, Botswana en Zimbabwe. Ongetwijfeld gaan jullie daar nog veel meer indrukken opdoen en foto's maken.
    Ondertussen gaan wij de vele foto's gemaakt tijdens onze reis uitzoeken, waar nodig bewerken en delen met je mams, Teun en Jelle en niet te vergeten ..... heel hard duimen voor de examens van Jelle .... ook voor hem heel veel respect .... hij heeft ondanks het soms drukke programma ook nog kans gezien om te studeren!! Toppertje hoor die broer van jou!!
    Geniet samen met Ruby van de komende reis, pas goed op elkaar en kom veilig thuis op 26 juni!
    En ..... laat ons alsjeblieft meereizen door regelmatig te bloggen / mailen of te appen.
    Dikke Dubbeldamse Kus, Janica

• 13 Mei 2014 - 18:13

Mama Yolanda:

Lieve dochter,
    Wat heb je ons Afrikaavontuur prachtig beschreven. Van dag tot dag een mooi verslag! Wat hebben we veel gezien en meegemaakt, dacht ik bij het lezen ervan. Onze reis was heel afwisselend. Dit is zeker ook te wijten aan jullie Afrika ervaringen die je met ons kon delen. Al bij aankomst in Dar es Salaam, keek ik m'n ogen uit. Wat een kleurrijke wereld en wat een hectiek. Respect hoe jullie je hier doorheen hebben weten te slaan. Het weerzien in de haven was onvergetelijk. Heerlijk om je na al die maanden weer even vast te kunnen pakken.
    De eerste dagen in Stonetown heb ik met verbazing gekeken naar de wijze hoe jullie je mannetje -lees:vrouwtje- stonden. Met een aardige mondvol Swahili en feilloos de weg wetende in deze voor ons onbekende wereld gingen alle deuren moeiteloos open voor ons gezelschap. Behalve als gids en entertainer, ontpopte je je ook nog eens als zakenvrouw. Keihard onderhandelend in de souvernirsshops en niet bereid een Mzunguprijs voor iets te betalen. Geweldig!
    Onze tijd in het resort was heerlijk. Het strand, de palmbomen, de luxe kamers en het heerlijke eten liet ons helemaal tot rust komen. Gezellig bijpraten met elkaar en stiekem een beetje bruin worden. Ons bezoek aan het plaatselijke schooltje en het dorpje van Ali, de ober uit het resort, deed mij weer even met beide benen op de grond landen. Wat een armoede en wat een verschillen met onze rijke wereld. De schoolklassen zaten overvol met 62 kinderen per klas en materialen waren er geen. In het Moslimgebouwtje zaten de kinderen zelfs gewoon op de grond, op een paar stukken karton. Het liet mijn juffenhart bloeden. Bofkonten zijn mijn leerlingen met zoveel kansen om iets van het leven te maken.
    Opvallend waren de vele kinderen in het dorp, op blote voeten en met gescheurde vieze kleren, die ondanks alles steeds hun breedste glimlach lieten zien en vrolijk speelden in de modder.
    De safari was een geweldige afsluiting van deze vakantie. Hoewel we enigszins bang geweest waren van het tijdstip van onze reis, dat aan het einde van de regentijd viel, is het weer erg meegevallen. Natuurlijk hebben we flinke buien gehad en was het rondom de krater koud en nat. Het voordeel was de enorm groene natuur en de rust in de parken. Met maar 2 andere jeeps was het uitzicht op de dieren geweldig en stond er nooit iemand voor onze neus.
    Fascinerend, dat prachtige dierenrijk. We hebben zoveel dieren gezien, dat ik de tel ben kwijtgeraakt. In ieder geval zaten de 5 beroemdste er allemaal bij. Fantastisch vond ik de giraffen, hoe ze met hun lange benen telkens weer opdoken in de bossen en op de savanne.
    Dat een hyena lelijk is wist ik al, maar van dichtbij is het nog erger dan op tv. De stank van de nijlpaardenpool kan ik nog zo terughalen. Maar ook de vele impala's met hun ranke pootjes en de kleurrijke vogels vond ik prachtig.
    Onze drivers hebben de safari tot een waar feest gemaakt. Wat een aardige, gastvrije Afrikanen. Niks te veel, alles in overleg met een sausje van humor en veel weetjes over de beesten. Chapeau voor Longhi en Jackson. De lodges waren sfeervol en als uit een plaatje. Huisjes met veranda's en 's nachts altijd de dieren dichtbij. Buiten een kampvuur en heerlijk eten in de centrale tent. Dat ik 's avonds altijd wel even m'n bed inspecteerde met een zaklantaarn op zoek naar mijn geliefde achtpoters, die daar wel iets groter zijn dan de gemiddelde huisspin hier, begrijp je vast wel...
    Helaas kwam aan al dit moois uiteindelijk toch een eind en moesten we zaterdag weer afscheid nemen. Even tranen, ook bij mij en ik heb gezwaaid naar de jeep tot het een stipje was. Moe maar voldaan kwamen wij uiteindelijk na ruim een dag reizen thuis.
    Zaterdag begint jullie laatste avontuur: Zuid Afrika. Een nieuwe grote ervaring om je reistas mee te vullen. Geen achterban meer net als op Zanzibar, maar volledig op jezelf en op elkaar aangewezen. Maar, ik heb met eigen ogen kunnen zien, dat jullie dat kunnen en heb er ook alle vertrouwen in. Natuurlijk blijft het spannend, net als de eerste keer, toen je op je driewieler de tuin uit mocht... Pas goed op elkaar, bewonder en geniet en laat ons af en toe weten hoe het jullie daar vergaat. Ben heel benieuwd hoe jullie dit stukje Afrika gaan ervaren.
    Hele hele dikke kus, doe de groeten aan alle mensen in en rond jullie huis en zwaai ook names mij dit paradijselijk mooie eiland gedag!

Je mamaxxxx

• 15 Mei 2014 - 12:25

Oma En Opa:

Lieve Janouk,
    We hebben je blog gelezen,de verhalen van je moeder gehoord en een klein gedeelte van de foto 's van fotograaf Jelle gezien.
    Na al de belevenissen die je in je blogs verwoord hebt,ga je Zanzibar verlaten en je back pack tocht beginnen.Spannend.......
    Op naar weer de big 5 maar die heb al gezien toch.
    We zijn benieuwd naar alles wat jullie nog tegenkomen.
    Geniet nog van al het moois samen met Ruby en pas goed op elkaar.
    Nog vijf weken dan kunnen we je weer in onze armen sluiten.
    Jellenu midden in zijn examen.Het kaarsje brand weer.
    Veel liefs van je oma en opa.

• 16 Mei 2014 - 13:00

Monique:

Lieve Janouk,

Het zijn 2 mooie weken geweest heb ik inmiddels van je moeder gehoord en dit ondersteund door de mooie foto's van Jelle. Jouw verhaal bevestigt dit alleen maar meer.
    Ik hoop dat als wij over 3 maanden aan onze reis mogen beginnen ook zoveel geluk mogen hebben als jullie. We moeten afwachten want zoals opa altijd zegt "Wie het verdient die krijgt het!"
    Ik denk dat jullie kamer inmiddels kaal en leeg is en de rugzak mudje vol.
    De volgende fase van deze geweldige periode staat voor de deur. Het laatste stukje. Nou, zeg maar stuk. In 5 weken afzakken naar Zuid Afrika en weer terug naar Tanzania om vandaar eind juni weer terug te keren naar het kleine, vlakke, was frissere Nederland met een totaal andere Big 5...
    Ik denk dat jouw speciale Big 5 tegen die tijd zal bestaan uit je ouders, broers, vriendje, opa en oma (en ons toch ook wel <3). Word dus een Big-tig in dit geval :-)
    Lieve Janouk, ik wens je vanuit het nu zonnige Tilburg een hele mooie voortzetting van je reis.
    Ik heb begrepen dat je ook naar de Victoria Falls gaat. Een collega vertelde dat dat absoluut de moeite waard is. Zij had ook de 12 min helicoptervlucht gedaan (zo'n 25 jaar geleden) en die was iedere dollar waard!
    Geen idee of je zo hier of daar een keertje Wifi hebt. Laat dan even jullie tussenstand weten. Ook nu weer reizen we in gedachte met jou en Ruby mee.
    Lieve Pluis, ca 4 mooie maanden Zanzibar met ups en down, maar allemaal de moeite van het meemaken waard ga je nu afsluiten.
    Laat mijn vriend de komende 5 weken zijn best doen zodat we mbv Albelli visueel mee mogen genieten van al jullie belevenissen en ervaringen. Jij hebt ze voor je leven in je hoofd en in je hart maar later, met een kopje thee en je fotoboek op schoot is het toch wel heerlijk nagenieten.
    Heel, heel, heel veel plezier en genieten samen maar vooral goed op elkaar passen!

Veel lieve groetjes van ons allemaal en zoals ze daar zeggen :
    Na safari nzuri na kuja nyumbani salama!
    Dikke kus, Monique xxx

• 16 Mei 2014 - 17:11

Mama Yolanda :

Nou Janouk, kom maar op!
    Wat betekent de Swahili tekst onderaan tante Monique haar reactie?
    Show us your skills