Cape Town; de wereld in één stad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Janouk Ramm - WaarBenJij.nu Cape Town; de wereld in één stad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Janouk Ramm - WaarBenJij.nu

Cape Town; de wereld in één stad

Door: Janouk

Blijf op de hoogte en volg Janouk

24 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Kaapstad; wát een wereldstad. Welkom terug in de bewoonde wereld! Er zijn lantaarnpalen, snelwegen, auto’s, verkeersborden, stoplichten, voetpaden, winkelcentra, parkeergarages, supermarkten vol met kaas, bruin brood, yoghurt en melk. Er is openbaar vervoer, altijd werkende stroom, een warme douche en goed werkende Wi-Fi. Wat heb ik dit de afgelopen drie maanden gemist en wat is het heerlijk dat we dit nu weer hebben. Hier in Zuid-Afrika is het een totaal andere wereld. De andere kant van Afrika met een andere kijk op het leven. De mensen hier hebben weinig weg van de Zanzibarianen. Geen hangende mensen onder een boom, geen pole-pole; rustig aan. Iedereen is druk, gestrest en doet zijn ding. Net als in Nederland. Wat een verandering, maar dit is toch echt meer het westerse leven. Ik hou ervan!

De afgelopen week was echt super! Kaapstad is echt een geweldige stad. Natuur, cultuur, entertainment en strand, alles bevindt zich in en rondom deze stad. Na een lange reis, kwamen we uiteindelijk op zaterdag 17 mei laat, aan in Kaapstad. Gelukkig stond de taxi al op ons te wachten die ons naar het hostel zou brengen. Het hostel is echt meer dan prima. We hebben een tweepersoonskamer en een gedeelde douche, net als op de camping. Maar wel met héérlijk warm water. Het lijkt een beetje op een mega groot studentenhuis. Er is een keuken waar je kunt koken en een soort van eetkamer met zithoek. Overal is het echt mega schoon en de locatie is vrij dicht in het centrum. We zitten vlak bij V&A Waterfront, een soort boulevard aan de haven. Hier heb je een mega groot winkelcentrum met een hoop terrassen en restaurants eromheen. Helaas hanteren zij niet de échte ‘Afrikaanse’ prijzen maar is uit eten gaan hier haast net zo duur als in Nederland..

De afgelopen dagen hebben we natuurlijk alle highlights in en rondom Kaapstad gezien. Het is hier nu winter dus een héél stuk kouder dan op Zanzibar. Vooral ’s nachts koelt het hier behoorlijk af. Daar sta je dan wel even mooi met 1 dik vest in je backpack.. Toch hebben we ongelofelijk veel geluk gehad met het weer, veel zon en de meeste dagen temperaturen rond de 23 graden. Perfect weer om de stad dus te verkennen. We hebben overal rondgelopen en gekeken. Via ons huisgenootje op Zanzibar, konden we contact leggen met Stien, zij loopt hier stage. Ze heeft ons meegenomen met de auto naar Signal Hill, dit is één van de drie ‘belangrijke’ bergen en hier hebben we de zonsondergang gezien, prachtig. Links ging de zon onder en rechts sprongen de lichtjes van Kaapstad langzaam aan, met op de achtergrond de tafelberg.
Ook hebben we de Lion’s head beklommen. De bewolking was weggetrokken en dus was dit een mooi moment om te gaan. In mijn Lonely Planet stond dat de tocht tot boven, zo’n 45 minuutjes zou duren. Onze tocht duurde toch wel ietsje langer.. Zo’n 2 uur. Dit kwam mede door het feit dat Ruby echt behoorlijk last van hoogtevrees had en heel bang was. Af en toe moest ik dus even een oppeppende speech houden voor we weer verder konden. Het eerste deel was een grindpaadje en dit was prima te doen. Naar mate de tocht vorderde, werden de paadjes steeds smaller en gingen deze over in losse stenen. Uiteindelijk tot de top, werd het echt klimmen en klauteren met af en toe, toch behoorlijk gevaarlijke stukken.. Máár, uiteindelijk zijn we bovengekomen en wat we daar zagen was echt waanzinnig mooi! Wat een uitzicht! Je kon de hele stad zien, de tafelberg, robbeneiland en alles daarachter. Bovenaan kregen we nog champagne aangeboden maar met het feit dat we ook nog naar beneden moesten, hebben we deze maar geweigerd. De zon ging langzaam onder maar omdat de klim terug ook nog behoorlijk lang was, zijn we na wat foto’s toch weer aan de terugweg begonnen. Echter waren we niet snel genoeg en toen de zon eenmaal onderging, werd het echt donker. Hier hadden we niet op gerekend en dus ook niks van zaklampen bij ons.. Uiteindelijk was het echt pikkedonker en was de afdaling veranderd in een soort van glibberige, donkere griezelbaan. Gelukkig zijn we wel weer heel beneden gekomen en het was ábsoluut de moeite waard.
De heftige klim had wel zijn sporen achtergelaten de volgende morgen.. Ruby en ik hadden zoveel spierpijn en konden amper normaal lopen, haha. Echt alles deed zeer. De tickets voor Robbeneiland de volgende ochtend, waren al betaald en dus hadden we geen keus. Na wat opstartproblemen zijn we toch netjes op tijd bij de boot gekomen. Om 11u zijn we richting Robbeneiland gevaren. Onderweg kwamen we nog langs een groep dolfijnen. Op Robbeneiland kregen we, zittend in een bus, een rondleiding over het eiland met een gids. Het laatste stuk door het oude cellencomplex werden we meegenomen door een ex- gevangene. Hij vertelde ons zijn verhaal en liet ons de cellen zien. Wat een verschrikkelijk, kleine kippenhokjes. Ook hebben we de cel van Nelson Mandela gezien, nummer 46664. Met de verhalen van de ex-gevangene kon je een nog betere voorstelling maken, van hoe het moest zijn geweest. Vre-se-lijk.
Na een ochtend vol indrukken, waren we om 15u weer terug. Het weer was die dag erg goed en dus wilden we de Tafelberg nog graag op. Vanwege onze spierpijn en iets wat moeilijke, bejaarden-loopje, leek het ons toch verstandiger om met de kabelbaan naar boven te gaan. Het was totaal niet druk en met de gondel waren we in nog geen 5 minuten boven. Ideaal. Hier hebben we wat rondgelopen. De tafelberg lijkt ongelofelijk plat, maar bovenop is deze, alles behalve plat. Een vreemde gewaarwording. Het uitzicht was wederom fantastisch mooi en we hebben dan ook prachtige foto’s kunnen maken. We waren vrij laat boven waardoor we de laatste kabelbaan terug moesten nemen. Tijdens onze ‘foto-shoots’ waren we de tijd een beetje vergeten en moesten we dus keihard terugrennen naar het station. Dit ging alleen verre van soepel.. Met een hoop gekerm en gepiep, zaten we toch op tijd in de gondel terug naar beneden. Pfieeuw! Bekaf kwamen we terug in het hostel. Wat hebben wij lekker geslapen die nacht..

Vrijdag naar Kaap de Goede Hoop. Met George, onze taxichauffeur van het hostel, zijn we om 9.30u vertrokken. De route langs de kust is super leuk en we zijn dan ook op meerdere plaatsen gestopt om te kijken en wat foto’s te maken. Natuurlijk ook bij de pinguïns op Boulders Beach. Een bizar gezicht. Deze beestjes associeer ik namelijk toch echt met ijs, winter en sneeuw. Hier waaide het al behoorlijk. Hierna zijn we doorgereden naar Cape Point en zijn we omhoog geklommen naar ‘the old lighthouse’. De wind was hier zó hard, dat ik even bang was om op te stijgen met camera en al. Écht niet normaal. Na Cape Point zijn we richting Cape of Good Hope gegaan. Hier staat hét bekende bord. En ja, wij staan er mee op de foto. Been there, done that! :)
Terug hebben we de Chapman’s Peak route genomen, een kustweg langs allerlei leuke plaatsjes. De namen hier van de dorpen zijn geschreven in Zuid-Afrikaans. Echt heel grappig om te lezen. Zo kwamen we langs ‘bakoven’, ‘kommetje’ en ‘oude kraal’. Onze laatste stop was bij het voetbalstadion van Cape Town. Hier heeft Nederland tijdens het WK in 2010, de halve finale tegen Uruguay gespeeld en gewonnen.

Dit weekend gaan we de laatste dingen regelen en rustig inpakken. Alles moet namelijk weer opnieuw in de backpack gepropt worden..
Maandag zullen wij vertrekken richting Stellenbosch om hier de wijnvelden te gaan bekijken en de Zuid-Afrikaanse wijn te proeven.

Zo, nu is het tijd om mijn kleren op te gaan halen bij de wasserette. Yes, geen handwas meer. Gewoon weer lekker de verwende, luxe westerling, heerlijk!

Tot blogs weer,

Hele dikke kus

• 25 Mei 2014 - 12:16

Janica :

Hallo lieverd,

Wat een geweldig leventje hebben jullie toch op dit moment .... als mamsie voel ik toch wel een heel klein beetje ..... een ietsiepietsie jaloezie ..... ben echt van de verkeerde generatie geloof ik .... in "onze" tijd was de wereld veel kleiner .... niet letterlijk maar figuurlijk natuurlijk!
    Maar daarom is het dubbel genieten om via jullie blogs en foto's mee te kunnen reizen ....
    Uiteraard waren we wel even geschrokken van jullie pin-avontuur .... nog geen 24 uur in de stad .... en dan al bestolen ....
    Het geeft wel aan dat hier extra alertheid op zijn plaats is! Lief dat je Ruby naar boven geloodst hebt .... en naar beneden uiteraard.
    Geniet nog heerlijk de komende weken ..... wij tellen toch echt al stiekem samen met de opa's en oma's af naar 26 juni!!
    Dikke kus, Janica.XXXX

• 25 Mei 2014 - 17:48

Monique:

Lieve Janouk en Ruby,

Wat zou ik graag jouw backpack willen dragen, of jullie zelfs één voor één Lionshead op dragen (als me dat al gelukt zou zijn jullie verhalen te lezen). Dit maar even om een beeld te schetsen hoe graag ik jullie dingen zou doen. Wat heerlijk zoveel moois te zien en te bleven. Geniet er van en laat alles goed tot je doordringen want je hebt nu zo ontzettend veel indrukken in zo een korte tijd. Moet amper te behappen zijn voor jullie. En ook zoveel cultuur! Janouk, ik ben trots op je dat al die cultuurlessen, begonnen op het St Pietersplein in Rome zo zijn vruchten heeft afgeworpen! Maar ja, het was toen al duidelijk dat dat je ding zou gaan worden :-)
    Grappig dat jullie in 1 dag het loopje van die pinguïns zo goed na konden doen!
    Wat Janica al schrijft... als ik toch nog jong was...
    Maar over 9 weken... Yes Tanzania en Zanzibar, dan zijn wij aan de beurt!
    Janouk en die pinpas, tja ze zijn zo slinks dat je er in stinkt, zo professioneel al die lui het aanpakken. "Beetje dom" zullen sommige denken, maar als je daar staat, zoals zij het spelletje spelen. Er zijn er bij die zo zelfs hun Volvo weg hebben zien rijden ;-)
    Lieve Janouk, heelijk om weer even een beetje met je mee hebben te mogen reizen via je Blog. Ik wens jullie een hele mooie en veilige voortzetting van jullie reis.

Een dikke kus vanuit het heerlijk zonnige Tilburg. Morgen is het weer werkensdag maar nu nog even lekker onderuit buiten op de bank!

XXX Monique

• 25 Mei 2014 - 19:19

Mama Yolanda:

He meisje,
    Van het basic Oost Afrika zonder enige vorm van luxe naar het "westerse" Zuid Afrika moet een heeeerlijke overgang zijn geweest voor jullie. Warm water, stroom, wegen waar je overheen kunt rijden zonder als een milkshake uit een dalla dalla te stappen en bruine boterhammen met kaas. Dat dit lijstje nog eens jouw toppunt van genieten zou worden, kon je je 4 maanden geleden vast niet indenken. Dat deze luxe helaas ook weer een keerzijde heeft, blijkt wel uit je vervelende pinpasverhaal, de prijzen voor een maaltijd en het feit dat je voor een stukje van 10 minuten wandelen van A naar B maar beter een taxi kunt nemen...
    De foto's zijn geweldig en visualiseren je verhalen enorm. Twee keer bovenop de punt van een beroemde berg en de eerste keer zelfs niet zonder slag of stoot verdient een compliment, want wat dat betreft heb je de bergbeklimgenen niet meegekregen. (Ze zijn alleen maar leuk als ze wit zijn toch?) Maar het uitzicht is het beslist meer dan waard geweest.
    En wat een super teamwork samen met Ruby. Door jouw coachwerk en haar eigen dappere moed hebben jullie nu voor altijd dit prachtige plaatje van Kaapstad op je netvlies staan.
    Jullie bezoek aan Robbeneiland was vast erg indrukwekkend. Bijzonder hoor om bij de cel van Nelson Mandela te hebben gestaan. In Johannesburg ga je vast nog veel meer van dit icoon zien.
    Het bord Kaap de goede Hoop, helemaal onderaan het puntje van dit continent met jou erachter, deed me beseffen hoe ontzettend ver je nu weg bent. Verder in Afrika gaat niet. En hoe fijn het is dat het nu echt niet heel lang meer duurt voor je weer terug komt.
    Maar eerst staan er nog een aantal hele mooie dingen op jullie programma. Met de BUZbus onderlangs de kust langs al die mooie plaatsen, Stellenbos met zijn heerlijke Afrikaanse wijn en zijn prachtige Hollandse koloniale huizen. Hier zul je beslist resten van de VOC gaan tegenkomen. Mosselbay, Port Elisabeth hebben waanzinnige stranden en dan naar Durban en de miljoenenstad Johannesburg. En al dat moois ligt nog aan jullie voeten.
    Nouk, ik zo met jullie willen ruilen, wat een geweldige belevenissen.
    Enjoy en bewonder, maaaaaar take care! Een goede reis in de backpackbus morgen en leg alles weer vast met de camera.
    Dag lieve dochter,
    Een hele dikke kus van je mamaxxxx

• 25 Mei 2014 - 22:15

Papa Ulli:

hallo Janouk ,

Jelle heeft mij bij gepraat over Zanzibar en de safari met al de wilde dieren in het echt. Maar de aventuren houden niet op bij jullie zoals ik het net lees , gelukkig is alles goed afgelopen met jullie . wat een prachtig uitzicht van de Tafelberg. Als de Spierpijn is vertrokken op naar de volgende uitstapjes....
    wij gaan maandag de sleurhut halen voor een lang weekend Zeeland en hopen dat het niet zo nat wordt als afgelopen jaar. Veel Plezier bij de komenden uitstapjes , pas goed op jezelf en Ruby en tot gauw
    XXXXX papa Ulli

• 27 Mei 2014 - 15:21

Oma:

Lieve Janoek,
    Wat een verhalen en indrukken en prachtige foto 's.Alleen de foto op de Tafelbergdeed mijn maag omdraaien.Ik weet wat Ruby gevoeld heeft,toch knap met hulp van jou dat ze boven gekomen is.Maar jullie moesten ook nog naar beneden.......
    Nu gaat jullie reis weer verder wat een leventje hebben jullie ,we zijn gezond jaloers.
    Hier is alles nog het gewone leventje.opa heeft de tuin weer gesnoeid en geschoffeld ook bij je moeder.Alles ziet er weer mooi uit.Het weer is hier bar en boos alleen maar regen.Maar tegen het weekend is beter beloofd,dat zou fijn zijn voor je vader en de andere.
    Lieve Janouk pas goed op elkaar en we wachten weer op de volgende blog.

Dikke knuffel van je oma en opa

• 27 Mei 2014 - 22:08

Theun Heesters:

Lieve Janouk,
    wel knap van jullie daar in het "westerse"zuid-afrika. het moet een verademing voor jullie zijn, alles weer een beetje normaal en gecultiveerd. Ook die Li
    yons head en Tafelbergtrip zou ik nog wel eens willen doen, maar vergeet de volgende keer je lampjes niet mee te nemen!!!Ook die zuidwestkaap en de pinguïns lijken me erg gaaf om te zien. Inmiddels zijn jullie al in Stellenbosch geweest? En Mosselbay zeker? Mooie plaatsen met nog veel oud Nederlandse cultuur denk ik zo. En nu op naar een van de meest criminele steden van Zuid-Afrika? oei, als je maar samen gaat pinne als er niemand in de buurt is!!Dan naar Johannesburg zeker, de grootste stad van het land. Daarna gaat de reis via Chobe nationaal park naar het juweeltje van zuidelijk Afrika: de Victoria Falls. Mijn oudere broer is daar ooit geweest en vond dat heel indrukwekkend. Overigens heeft die meer dan 10 jaar in Zuid Afrika gewoond en nu in Swaziland.
    Hier loopt het schooljaar zo'n beetje af, examens corrigeren, proefwerken en tegen de tijd dat jullie terugkomen zijn we weer opgeschoten. Veel reisplezier nog met je maatje en pas goed op elkaar.Dikke kusxxx