Dag Afrika, je was geweldig! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Janouk Ramm - WaarBenJij.nu Dag Afrika, je was geweldig! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Janouk Ramm - WaarBenJij.nu

Dag Afrika, je was geweldig!

Door: Janouk

Blijf op de hoogte en volg Janouk

25 Juni 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve, lieve bloglezers,

Mijn allerlaatste blog vanuit Afrika. Het zit erop! Mijn tijd hier in Afrika is helaas voorbij maar onze tour was een fantastische afsluiter van dit hele avontuur.
Zoals jullie weten zijn we op maandag de 16e vertrokken naar de rimboe.. We werden om 5.30u opgehaald bij het hostel in Johannesburg. Met een busje en aanhangwagen, zijn we alle mede-tourreizigers op gaan halen door heel Johannesburg. Uiteindelijk was het busje gevuld met 12 personen; 5 Nederlanders, 2 Britten, 1 Canadees en 4 Australiërs. De leeftijd lag gemiddeld tussen de 21 en 30 jaar met een uitschieter naar 2 Australiërs rond de 45 jaar. Ik was de jongste.
Na een hele dag rijden, kwamen we aan bij de eerste camping in Botswana. Dit was eigenlijk niet meer dan een veld zonder stroom, water of een washok in de buurt. Het was inmiddels al donker en wij vreesden dan ook voor het ergste; een ‘onbekende’ tent opzetten zonder licht..
Met een paar zaklampjes en de koplampen van de auto, begonnen wij aan deze klus. Die achteraf heel snel geklaard was. De tentjes waren gemaakt voor dummy’s dus deze stond zo. We hebben met z’n allen gegeten in het restaurant bij de camping en zijn daarna gaan slapen. ’s Nachts naar de wc was gevaarlijk omdat er wilde beesten rondliepen. Man, wat was het hier koud. Op een dun matje, zonder hoofdkussen hebben we dan ook bevroren onze eerste nacht doorgebracht. Toen ik de volgende morgen ging douchen, kwam ik ook een eland tegen op mijn weg naar het washok..
Na een uitgebreid ontbijt met eitjes, bacon, champignons en brood konden we er weer tegen aan. Weer een lange dag in de auto en wederom kwamen we in het donker aan. Ons tentenkamp was gelukkig weer zo opgezet. Deze camping was veel luxer dan de vorige en had nog iets speciaals. Voor het restaurant was een grote waterplas waar de olifanten kwamen drinken. Deze stonden hier met hele groepen op zo’n 5 meter afstand van ons. Prachtig! Bij het restaurant kregen we een heerlijk buffet mét impala stoofpot. Heerlijk mals vlees is dat. Nadat wij onze buikjes hadden volgegeten, hebben we ons opnieuw in de tent gestort. Gelukkig was het hier al iets minder koud.

Woensdag ging de wekker heel erg vroeg; 4.30u. We hadden ons tentenkamp zo afgebroken en zijn naar de grens gescheurd. Na zo’n uur te hebben gewacht in de rij voor ons visum, waren we eindelijk aan de beurt. Mijn paspoort is weer een mooi ‘plakplaatje’ rijker. Yes, we zijn in Zimbabwe! Het was toen nog maar een heel klein stukje naar de camping. Omdat we de 2 nachten daarvoor zo slecht hadden geslapen, hebben Ruby en ik onze tent geüpgraded. We hadden nu een tent met bed én hoofdkussen. Het weer was hier 100x beter en dus konden we lekker een korte broek aan.
Om 14u ging het dan eindelijk gebeuren; een bezoek aan 1 van de 7 wereldwonderen; Dé Victoria Falls. Er werd ons geadviseerd een regenjas te huren en dus hadden we allemaal oranje jassen gekozen. Ook wij supporteren Nederland vanuit Afrika hoor..
Rondom de watervallen zijn wandelpaden gemaakt met uitzichtpunten dus hier hebben we gelopen.
WAUW! Bij het eerste zicht van de watervallen, werd ik toch wel even stil! Zoveel water dat zich met zoveel kracht naar beneden stort. Prachtig! Op sommige plaatsen lijkt het net alsof je in een enorme plensbui zit.. Echt zeiknat wordt je! Ik was dus ook wel heel blij met mijn oranje regenjasje.. Aan het einde kwamen we bij een punt waar je uitkijkt op de Victoria Falls Bridge. Hier hebben we nog wat mensen zien bungeejumpen, gekkenwerk.
Nadat we alles hadden gezien, hebben we met de hele groep nog wat gedronken en zijn terug gegaan naar de camping. Hier speelde Nederland zijn tweede wedstrijd tegen Australië. Dit hebben we natuurlijk met alle Nederlanders gekeken. De rest van de groep juichte overigens net zo hard mee hoor, haha.

Donderdag kwam het absolute hoogtepunt voor mij van deze reis. We hebben een helikoptervlucht gemaakt over de Victoria Falls, waaaah! Om 9.00u werden we opgehaald en naar de heli gebracht. We kregen een korte instructie en mochten daarna de helikopter in. Een rondje van 15 minuten boven de watervallen. Het uitzicht was fe-no-me-naal! Zoiets moois heb ik nog nooit in mijn leven gezien! Van bovenaf kun je pas echt zien, hoe groot de watervallen zijn en hoeveel water er naar beneden komt. Één voordeel, je wordt niet nat in de lucht.
Helaas was het na een kwartier weer voorbij maar wat was dat ongelofelijk gaaf! Ik ben zó blij, dat we dit hebben gedaan! Echt ge-wel-dig.
We zijn te voet nog naar de Victoria Falls Bridge gelopen en hebben ook nog officieel in Zambia gestaan. Ik kan dus ook zeggen dat ik in Zambia ben geweest 
’s Middags hebben we met z’n allen bij het zwembad gelegen en een beetje rondgehangen. Om 18u hadden we gereserveerd bij ‘Mamma Africa’, een restaurant met typisch Afrikaanse gerechten. Hier hebben we heerlijk gegeten. Ik had een beef-curry met rijst en gestoofde groentje, jammie.
We zijn die avond nog solidair geweest aan onze Britse groepsgenoten en hebben nog een stukje wedstrijd van Engeland meegekeken. Hierna zijn we lekker gaan slapen, voor de laatste keer weer in een bed.. Met het geluid van de watervallen op de achtergrond, ben ik vredig in slaap gevallen.

Op vrijdag zijn we pas laat vertrokken terug richting Botswana. Dit was namelijk niet zo ver meer. Na een lekker ontbijtje zijn we uiteindelijk om 11.30u gaan rijden. Bij de grens waren we gelukkig zo klaar, weer een stempeltje erbij in mijn paspoort. We kwamen op de nieuwe camping aan en hebben hier ons tentje weer opgezet. Omdat we inmiddels al pro waren, was dit zo klaar. Er hadden nog wat mensen geüpgraded en dus hadden Ruby en ik een extra matrasje en deken, veel beter.
Om 15u werden we opgehaald voor een game drive door Chobe National Park. We zaten in een open jeep dus dit was behoorlijk koud als we hard reden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het park was prachtig groen met een enorm meer in het midden. Hier waren een hoop beesten aan het badderen of drinken. Ik heb wel een nijlpaard op het land kunnen vastleggen. Dit is best wel zeldzaam in de dierenwereld. We hebben een hoop dieren gezien alleen helaas geen neushoorns. Deze zaten in het deel waar de auto’s niet mochten komen. Na zo’n 3 uur in het park en een prachtige zonsondergang gezien te hebben, zijn we teruggereden naar de camping. Hier hadden we een kampvuur gemaakt en wijn gedronken. Zo bleven we wel lekker warm hoor. We hadden een braai (Zuid-Afrikaanse bbq) en hebben heerlijk gegeten.

Op zaterdag zijn we om 6u vertrokken. Deze hele dag hebben we eigenlijk in de auto doorgebracht. ’s Avonds laat kwamen we op de camping aan en hier hebben we voor de laatste keer onze tent opgezet. Als avondeten een buffet mét soep. Dit kwam goed uit omdat het ook hier erg koud was. Het sanitair was lekker primitief. De wc en douches waren buiten, geïnstalleerd in een boom..
Zondag was alweer de laatste dag van de tour en ook deze dag hebben we veel in de auto gezeten. Rond 11.30u waren we terug bij de grens en kwamen we Zuid-Afrika weer binnen. Onderweg werd weer iedereen afgezet en uiteindelijk waren Ruby en ik om 16u terug bij het hostel. De tour was echt super gaaf!

Maandag hadden we nog één laatste dag om in te vullen in Johannesburg en dus zijn we naar het Lion Park geweest. Hier hebben we nog een game drive van een uurtje gedaan door de verschillende kampen. We hebben gewone leeuwen, witte leeuwen, welke overigens prachtig zijn, cheeta’s en wilddog’s gezien. Tot slot mochten we nog met de baby leeuwtjes knuffelen en spelen. Zo schattig. Ze vonden mijn vest en schoenen wel erg interessant en beten hier dan ook constant in. Het zijn echt net kleine hondjes.

Om 20u zijn we naar het vliegveld gegaan voor onze nachtvlucht naar Dar es Salaam, Tanzania. Om 5.40 zijn we geland en hier stond een taxi op ons te wachten, die ons naar het guesthouse heeft gebracht. Uitgeput zijn we gaan slapen. We hebben de allerlaatste souvenirs nog gekocht en ingepakt.
Vanmiddag om 15u staat de taxi hier klaar om naar het vliegveld te brengen. Om 18.20u stijgen wij op richting naar Nederland.

Ons avontuur zit er nu écht op! De 5 maanden zijn voorbij!
Gedurende mijn tijd hier, kwam ik het volgende citaat tegen op internet; ‘Travel is the only thing you buy, that makes you richer’. Deze vind ik heel toepasselijk.
De afgelopen maanden heb ik ongelofelijk veel meegemaakt, gereisd, gezien, gedaan, gelachen en af en toe ook gehuild.
Zoveel mooie belevenissen, geluksmomenten en ervaringen die nu langzaam gaan veranderen in herinneringen. Afrika heeft mij tot een rijker mens gemaakt!

Voor nu rest mij dan ook nog maar één ding te zeggen;
AFRIKA, JE WAS GEWELDIG!

Heel veel liefs en tot in Nederland,
xxx


  • 25 Juni 2014 - 11:41

    Oma:

    Lieve Nouk,
    Net je laatste verslag gelezen.Wat een reis en zoveel gezien en beleefd.
    We willen je een goede reis wensen in gedachten reis ik met je mee..
    Morgen om deze tijd ben je weer in R.daal.We zullen blij zijn je weer in onze armen te kunnen sluiten?
    Lieve Nouk tot morgen en groetjes aan Ruby
    Liefs van je oma en opa

  • 25 Juni 2014 - 12:09

    Mama Yolanda:

    Lieve dochter,

    Met tranen in de ogen heb ik net je laatste verslag gelezen.
    TROTS is de emotie die overheerst. Trots op mijn kleine meisje, dat samen met haar maatje Ruby haar droom heeft nagejaagd, de uitdaging is aangegaan en mensen in een Afrikaans ziekenhuis heeft geholpen. In ruil daarvoor heb je er gratis een enorme levensles bijgekregen. Die neemt niemand je ooit meer af.
    Nu zit het er echt op Pluis, morgen kunnen we je omarmen en alle herinneringen aan het kleurige en geurige Afrika samen met jou ophalen. Want wie veel reist, kan veel verhalen...
    Je backpack zal uitpuilen, niet alleen met vuile was en souvenirs, maar vooral met ervaringen met een gouden randje.
    Goede vlucht en kom veilig thuis.
    Wij zullen om 7.30u in Brussel staan om jou te verwelkomen.

    Dikke kus,
    Mamaxxx

  • 25 Juni 2014 - 13:21

    Kees:

    Beste Janouk,
    Ook ik heb weer genoten van je laatste blog.
    Jou African dream is ook over.
    Wat overblijft zijn de mooie herinneringen, ervaringen, vriendschappen en natuurlijk de foto's.
    Voor nu een hele goede terugreis.
    Tot morgen in Brussel.

    Kees

  • 25 Juni 2014 - 14:11

    Janica:

    Yeeeeehhhhhh!!!

    Ik weet hoeveel jullie hebben afgezien, welke hobbels jullie hebben genomen maar bovenal hoeveel jullie hebben genoten van al het moois dat Afrika jullie heeft geboden.
    Wat heerlijk om jullie morgen weer te mogen begroeten op Brussel airport. We beseffen dat het een ontmoeting met een lach en een traan zal zijn ... voor alle opa's & oma's , ooms & tantes , vrienden & vriendinnen die jullie zo lang hebben moeten missen en die al jullie verhalen en foto's willen horen en zien is het feest, en Jelle natuurlijk ..... hoe die zich voelt laat zich raden ....
    Maar wat zal het raar zijn voor jou én Ruby om nu weer het eigen leventje op te pikken zonder elkaars voortdurende aanwezigheid .... het zal zeker in het begin veel appen worden want elkaar loslaten denk is net zo moeilijk als samenleven op de Afrikaanse wijze. Het leven waarin jullie noodgedwongen bij 30 graden een 2 persoons bed deelden, elkaar bij moesten schijnen in de douche wanneer het licht weer eens uitviel, de schrijnende situaties op de afdelingen van het ziekenhuis het hoofd moesten zien te bieden en de Zuid- Afrikaanse klimpartijen waarin angsten werden overwonnen .....
    Nu komt jullie volgende project .... het uitwerken van jullie onderzoek en dit presenteren op school ....
    School .... hoe zou dat voelen na al die maanden vrijheid / blijheid???
    Ik heb bij Ruby ook al geschreven ..... ben een ietsiepietsie jaloers op alles wat jullie gezien en beleefd hebben maar vooral heel trots!!!

    Dikke kus en tot morgen Janica

  • 25 Juni 2014 - 18:09

    Theun:

    Lieve Janouk,mooie avonturen hebben jullie beleefd, die watervallen zijn geweldig, maarvooral alles wat jullie samen deden komt bij mij het meeste binnen. Fantastische ervaringen die je voor altijd zult delen, geweldig. Nu is het weer tijd om je in het echte leven te begeven. Dat zal wel even wennen zijn, maar ook dat komt wel weer goed. Ik ben in elk geval heel blij als jij er weer bent en dat die lege plek die je achterliet weer wordt opgevuld. Tot gauw lieve Janouk.

  • 26 Juni 2014 - 14:41

    Tante Ria:

    Lieve Janouk,

    Welkom thuis!
    Het zal vast weer heel erg wennen zijn je gewone leven op te pakken maar als ik lees hoeveel mensen jou een warm hart toedragen, zal dat wel goed komen.

    Heb heel erg genoten van al je belevenissen, het was iedere keer weer een genot je verhalen te lezen
    en ik keek er iedere keer naar uit.

    Nogmaals, welkom thuis en tot volgende week.

    Lieve groetjes, tante Ria.

  • 30 Juni 2014 - 22:20

    Je Tantetje:

    Lieve Janouk,

    Inmiddels al veel verhalen van je gehoord en gelezen, ondersteund door een paar fotootjes. En iedere keer denk ik bij mezelf "Als ik toch nog jong was...!"
    Meisje je hebt er met volle teugen van genoten. Alle emoties heb je langs voelen komen. Zoveel moois gezien, ellende gevoeld, lol gehad en door heimwee overmand. Het hoorde er allemaal bij en maakt je reis alleen maar intenser! En dit alles samen met je lieve vriendin Ruby welke vriendschap nooit meer stuk kan. Jullie stonden je vrouwtje, op elkaar aangewezen, in het donker Afrika.
    Lieve Janouk, als ik dit schrijf ben je al weer veilig thuis. Maar als trouwe blog-volgeling moest ik natuurlijk ook op dit stukje nog even reageren.
    Want ook dit stukje reis was weer geweldig met als afsluiter (als het vuurwerk op je eigen verjaardag) de Victoria falls vanuit de lucht!
    Lieve Pluis, jullie mogen trots zijn op jezelf. Ik ben het zeker op jullie!
    Dikke kus, Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janouk

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 25459

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 26 Juni 2014

Medische stage op Zanzibar

Landen bezocht: